To jest forum Pytań i odpowiedzi. Aby zobaczyć odpowiedzi innych osób, musisz najpierw sam udzielić odpowiedzi.
|
Teoria kostrukcjonizmu społecznego zakłada, że ludzie uczą się najlepiej, gdy wchodzą w interakcję z materiałem, który przyswajają, tworzą nowy materiał, dla innych i dyskutują z innymi uczniami o nim. Różnica między tradycyjną lekcją a lekcją zgodną z filozofią konstrukcjonizmu społecznego jest analogiczna do różnicy między wykładem a dyskusją. Moodle wspiera stosowanie metod konstrukcjonizmu poprzez różne możliwości:
I. Dodawanie materiału statycznego, przeznaczonego dla uczniów/studentów wyłącznie do czytania/przeglądania w postaci:
- stron tekstowych,
- stron internetowych,
- odnośników do dowolnych zasobów znajdujących się w internecie (również do materiałów znajdujących się w witrynie Moodle),
- widoku katalogu kursu,
- etykiet służących do wyświetlania tekstów i obrazków,
- plików multimedialnych (prezentacji, screencastów, videocastów).
II. Kolejne sześć rodzajów zasobów to elementy interaktywne. Pozwalają one uczniom/studentom na aktywną naukę poprzez odpowiadanie na pojawiające się pytania, wprowadzanie tekstów czy przesyłanie plików. Są to:
- zadania (przesyłane w postaci plików do nauczyciela),
- głosowanie (pojedyncze pytanie),
- dziennik (tekst online),
- lekcja (jej postać zależna jest od odpowiedzi udzielanych przez uczniów),
- quiz (test online),
- ankieta (z wynikami dostępnymi dla nauczyciela i (lub) uczniów.
III. W Moodle'u można dodać też pięć elementów interaktywnych, które pozwalają na komunikację między uczniami:
- czaty (pokoje rozmów online przeznaczone dla uczniów),
- fora dyskusyjne (dla każdego kursu można utworzyć dowolna ich liczbę),
- słowniki pojęć (uczniowie i (lub) nauczyciele mogą dodawać słowa do słowników obejmujących zakresem całą witrynę),
- strony wiki (są one znanymi narzędziami współpracy dla większości młodych, jak i wielu starszych uczniów),
- warsztaty (pozwalają uczniom na przeglądanie i recenzowanie prac przesyłanych przez innych uczniów).
/na podstawie "Tworzenie serwisów e-learningowych z Moodle 1.9" William H. Rice IV |